Isnin, 28 Disember 2009

KITA SEBENARNYA

Kita sebenarnya..
..Lebih gembira menyambut 1hb Januari

daripada 1 Muharram..

Kita sebenarnya..
..Lebih tahu apa itu 14 Februari daripada 12 Rabiulawal..


Kita sebenarnya..
..Lebih membesarkan hari Sabtu, Ahad daripada hari Jumaat..

Kita sebenarnya..
..Lebih khusyuk mendengar lagu daripada

mendengar Azan..

Kita sebenarnya..
..Lebih suka lepak, tidur, tengok TV daripada sembahyang..

Kita sebenarnya..
..Lebih tahu tentang artis pujaan kita daripada

nama nabi-nabi Allah..

Kita sebenarnya..
..Lebih suka menyebut hello!.. hai! daripada
assalamualaikum..


Kita sebenarnya..
..Lebih suka menyanyi dangdut daripada
berwirid, bertahmid..

Kita sebenarnya..
..Lebih suka memuji manusia daripada Tuhan
kita sendiri..

Kita sebenarnya..
..Lebih suka membaca majalah hiburan daripada
buku-buku agama..

Kita sebenarnya..
..Lebih suka ke konsert, karaoke daripada
ceramah agama..

Kita sebenarnya..
..Lebih suka memaki, mengumpat orang daripada
memuji mereka..


Kita sebenarnya..
..Lebih suka mencarut, @#!*@!! daripada

menyebut MasyaAllah..

Kita sebenarnya..
..Lebih suka kemungkaran daripada

berbuat kebaikkan..

Kita sebenarnya..
..Lebih bangga dengan kejahilan kita daripada
bersyukur dgn keimanan kita..

Kita sebenarnya..
..Lebih cintakan urusan dunia daripada

urusan akhirat..

TETAPI bila orang tanya arah tujuan kita, kita pasti

akan jawab kita sebenarnya..

Kita sebenarnya..
..Lebih suka menuju ke Syurga daripada ke Neraka

Layakkah kita dengan Syurga milik Allah SWT???



Sabtu, 26 Disember 2009

SERONOK

Dalam perjalanan pulang ke Penang,saya mendengar motivasi pagi yang di sampaikan oleh pakar Motivasi terkenal iaitu Dr.Fadzilah kamsah,mengenai SERONOK.
Seronok harus dimiliki oleh setiap individu tanpa mengira usia.Seronok,gembira,menyenangkan atau seumpamanya membawa makna yang berkaitan hati dan perasaan.Jika kita rasa seronok,apapun yang dilakukan pasti menjadi ringan dan mudah.
Keseronokan juga akan menyebabkan pekerjaan yang dilakukan menjadi lebih ikhlas selagi apa yang kita buat itu tidak melampaui atau terkeluar dari batas-batas agama dan kemanusiaan.
Contohnya pekerjaan yang sedang kita lakukan iaitu sebagai surirumah.Apabila kita melakukannya dengan seronok,kita akan rasa mudah dan tidak memenatkan.Kita akan merasakan hari berlalu dengan indah dan pantas sekali.Tetapi kalau pekerjaan itu tidak menyeronokkan ia akan menyebabkan kita jemu atau bosan dan cepat keletihan.
Seronok juga akan menyebabkan 'mood' kita akan sentiasa baik.kita mampu mengendali perasaan dengan tenang biarpun ketika kita sedang menghadapi masalah.Rasa seronok adalah sesuatu yang positif sehingga boleh mempamerkan wajah yang ceria dan gembira.Kesannya adalah besar,kerana orang disekeliling kita juga akan merasa senang untuk berdamping dan berurusan dengan kita.Berbanding dengan mereka yang sentiasa berasa resah,marah dan tertekan.
Orang yang sentiasa gembira dan seronok juga mampu mengekalkan awet muda dan dikatakan lebih panjang umur berbanding mereka yang sebaliknya.Seronok bukan hanya untuk yang muda sahaja.Orang tua juga boleh berseronok seperti berseronok dengan apa yang dilakukan.Contohnya seronok melayan kerenah cucu atau berkumpul dan berbual dengan rakan sebaya,dan ada berbagai -bagai lagi cara lagi untuk mewujudkan keseronokan.
Menyemai rasa seronok sama seperti memulihkan kesihatan rohani.Ia umpama terapi jiwa.Jiwa yang seronok akan memandang kehidupan ini dengan lebih indah dan tenang.Mampu melihat jauh kehadapan dengan fikiran yang lebih terbuka.Jiwa yang sihat juga akan bersedia menerima teguran dengan dada yang lapang dan fikiran yang positif.
Dengan itu,amalkan terapi jiwa ini kerana hanya diri anda yang mampu mengubah perasaan yang ada di jiwa anda.Ikhlaskan diri anda positifkan pemikiran anda.
ANDA ADALAH APA YANG ANDA FIKIRKAN.

Jumaat, 25 Disember 2009

TAHNIAH.......PMR 2009

Tingkatkan usaha untuk berjaya dalam SPM





Jam 6.00 pagi.aku bangun memasak untuk anak-anak kerana aku akan keluar bertugas pada hari ini.Tugasku......mengambil pendaftaran kanak-kanak 2010.
Tiba di kelas agak lewat sedikit (8.05) kerana menghantar suami ku ke tempat kerja terlebih dahulu.Bagiku lewat 5 minit seperti setangah jam.
Seramai 32 kanak-kanak yang didaftar dalam kelas ku bagi tahun 2010.kesemuanya 6 tahun.
Tabika ini juga menerima seorang guru baru yang akan bertugas di kelas B.Bagiku siapa pun dia,aiman tak kisah....... cuma yang pasti aku mohon kerjasama dan tolenrasi dalam menjalankan tugas yang di amanahkan kepada kita sebagai seorang pendidik.

Sebenarnya tugas sebagai guru tabika adalah tugas yang berat.Tidak seperti guru sekolah kebangsaan,guru sekolah menengah atau pensyarah.Tugas kita adalah mengajar kanak-kanak untuk memegang pensil,membentuk dan mengenali huruf dan nombor,mengajar kanak-kanak berdikari dan memahami situasi dan emosi sendiri serta orang di sekeliling mereka.

Tepat jam 12.00 tangahari,Pegawai Perpaduan Daerah dan Pembantunya datang melawat.Beliau berkali-kali mengingatiku supaya memberi tunjukajar kepada Cikgu Suhaini.
InsyaAllah selagi ada daya,aku akan memberi khidmat percuma ku kepadanya.
"Kalau apa2 yang tak kena atau lewat hantar report,saya cari cikgu....Bukan cikgu Suhaini" Cik Aslina mengingatiku,Aduhhhhhh.......

Dalam kesibukan tersebut aku menerima panggilan dari Sekolah AlMashoor mengenai keputusan anak sulung ku.Kak Long mendapat 5A dalam PMRnya.Aku bersyukur dengan keputusan yang diperolehi kak long.Aku tidak menjangkakan keputusan sebaik itu, memandangkan sewaktu peperiksaan dijalankan kak long tidak sihat.3 hari berturut-turut berulang alik ke hospital.Namun bagiku itu yang terbaik untuknya.Syukur lah dengan apa yang diperolehi.Kak Long usaha lagi untuk SPM.

Rabu, 23 Disember 2009

RUMAH BARU

Rumahku yang sedia diduduki bila-bila sahaja.

Peserta seminar bersama fasi masing-masing.3 kanak2 1 fasilitator

Cikgu At sedang menguji kebolehan puteraku


Puteri ketiga ku(Nuha) bersama sepupunya(Auni,bertudung hitam)dan anak Cikgu At



Puteraku (Ahmad)bersama sepupunya(Tini) dalam kiraan sifir menggunakan kaedah jari.




Cikgu At sedang membuat demo kiraan dalam kiraan bahagi.


Suami yang tekun merata tanah dan membuang batu bata.Tapi gayanya macam main golf ajeee



20,21 dan 22,Suami ku bercuti.Kami mengambil keputusan untuk membersih rumah kami di Bandar Puteri Jaya.Mencuci dan membersih laman rumah yang telah di penuhi pokok kapal terbang.Suami mencangkul rumput-rumput yang menebal dan membakarnya.Aku mencuci di dalam rumah serta mengukur langsir tingkap yang bakal ku jahit sendiri.

Sambil-sambil tu mengatur serba sedikit barang -barang yang telah dibeli bersama Adik Iparku Najihah. Ada dua tiga orang jiran datang untuk berkenalan sambil membantu. Hampir 50% telah mendiami kawasan tersebut.Melihat keramahan dan kebaikan mereka,rasanya tak sabar untuk berpindah.Apabila memikirkan kerja suami yang tidak terdapat diBandar Sungai Petani,aku membatalkan niat tersebut.(Kalau ada pun susah untuk mendapat gaji seperti yang diperolehi sekarang.)

Anak-anak pun mula berkenalan dengan anak-anak jiran.Bermain dan menaiki basikal bersama.Waktu malam kami bermalam disitu.ditemani adik sekeluarga.Biar pun tanpa katil dan tilam ,malam kami tetap indah.Selesai berjemaah dan membaca alQuran kami mengambil tempat di ruang tamu yang kosong dan merancang serta berangan untuk menghias begitu begini.Sambil meneliti iklan -iklan perabut dan barangan elektrik yang di letakkan dalam peti surat rumah ku.Adikku juga sedang merancang rumahnya yang 95% telah siap (di kampung ) dan di jangka boleh diduduki penghujung januari 2010.


Keesokkan hari selepas bersarapan kami menyambung tugas masing-masing sehingga petang.
Jam 8.00 mlm kami menghantar anak-anak ke seminar bijak matematik anjuran cikgu At.
Aku turut serta dalam seminar tersebut.Amat menarik cara pengajaran dan latihan yang di beri kepada peserta.Selain mengajar teknik mengira dan teknik menghafaz sifir peserta juga di ajar lagu-lagu yang berdasarkan sifir untuk memudahkan mereka mengingati sifir.Cikgu At ni rupa-rupa nya satu kapal dengan ku.Zaman persekolahan dulu dia di kenali At Donut.Ini kerana dia menjual donut dan surat khabardi perhentian Bas dan mempunyai Kioks sendiri .Kioks tu di beri nama Kioks Donut.Tetapi bila dah dewasa dia mempunyai cita-cita yang besar.Inginkan anak-anak melayu menguasai Matematik dengan baik.Insya Allah...Teruskan usaha murni mu....




ALHAMDULILLAH, SEGALANYA SELAMAT........

14hb Disember jam 10.00 mlm,Semua ahli keluarga memulakan perjalanan ke KL secara berkonvoi untuk menjemput mak yang akan tiba di KLIA pada 16hb. Perjalanan kami sengaja di rancang begitu untuk memberi peluang kepada ku yang terpaksa memandu sendiri kerana suami tidak mendapat cuti.Maklumlah pemandu wanita,bukan tahu pecut memecut seperti adik-adikku yang lain.Sesekejap aku tertinggal di belakang. Ini merupakan kali kedua aku memandu sendiri ke KL.Rasa takut tetap terasa.Tapi abah berada disisi menemani ku.

Kami tiba di Manjung Perak tepat jam 1.30 pagi. Di Manjung kami bermalam di rumah adikku yang bekerja sebagai nurse.Adik tiada di rumah waktu itu kerana bekerja shif malam.Hanya suaminya yang menjemput ketibaan kami.Keesokan pagi jam 8 pagi selepas bersarapan,Kami bersedia untuk memulakan perjalanan.Adik Adilah yang bekerja malam mengambil keputusan untuk tidur dalam kereta sambil suaminya memandu.


Lebih kurang 3 jam perjalanan, kami tiba di rumah abang diKL,turut menyambut ketibaan kami ialah kakak dari Kelantan yang tiba lebih awal,adik2ku (Adik Zam dan Adik Dan)yang bekerja di KL.Abang membawa abah melawat sekeliling rumah barunya.Tujuan kami ke KL selain menjemput mak,adalah untuk menghadiri kenduri kesyukuran mak pulang dan meraikan abang chak menduduki rumah baru.Sambil2 tu kami mengambil kesempatan pusing2 di sekitar bandar KL.

16hb jam 5.00 petang diumumkan penerbangan ibu KT101 selamat tiba.Kami bersyukur dan menanti-nanti ketibaan mak di pintu ketibaan. Sejam setengah kemudian ,selepas sorang demi seorang,wajah mak tak juga kelihatan.Bimbang juga di hati kerana sebelum mak berlepas dari Jeddah.mak ada meneleponku memberitahu keuzuran Mak chak yang terpaksa di tambah 2 botol air setibanya mereka di Jeddah.

Beberapa minit kemudian muncul lah 4 beranak,Tok,Mak Chak,Mak Chik dan Mak yang terakhir sekali sambil menolak troli bag saudara-saudaranya.
"Tengok tu.......Depa dera mak kami,Tak aci la.....Depa dera mak kami"Seloroh abang Chak pada anak-anak mak chak dan mak chik.

Alhamdulillah....Mak nampaknya lebih sihat dan berseri berbanding saudara-mara yang lain.
Selepas bersalam dan berpeluk-pelukkan,tiba lah saat yang menyentuh perasaan di mana abah terus memeluk mak sewaktu mak bersalaman dengan abah.semua yang berada di situ menitiskan air mata.Dalam hatiku berdoa supaya abah berubah dan kembali mengasihi mak dan anak-anak mak seperti yang sepatutnya,memberi kasih sayang yang telah diabaikan selama 30 tahun lalu.

Setelah mengangkat bag dan barang2 ke dalam kereta.kami bertolak ke masjid KLIA untuk berjemaah solat maghrib.17hb seperti yang dirancang,abang chak mengadakan kenduri kesyukuran, menaiki rumah baru dan kedatangan tahun hijrah 1431.Sambil tu kami mendengar cerita2 mak ketika berada di Tanah suci.Mak tak menghadapi masalah besar.Mak dapat melakukan segala rukun dengan sempurna.Yang paling mak bangga,mak dapat berdoa di depan pintu kaabah yakni iltizam sewaktu mak melakukan tawaf dan tawaf wida'. Apa yang membanggakan diriku,mak masih fasih berbahasa arab biarpun telah 10 tahun pencen/meninggalkan bidang perguruan.

Jam 12.00 mlm,kami bertolak pulang ke kg.dan tiba di kedah bersama fajar 1Muharram 1431. Alhamdulillah....semuanya selamat.Abah mengadakan kenduri kesyukuran kepada rakan2 ibu yang datang menziarahi ibu dan kawan-kawan abah selepas solat jumaat.Turut menziarahi mak ialah anak2 murid mak yang setengahnya telah bercucu.

Ahad, 13 Disember 2009

TABIAT KE NERAKA




Ketika menziarah laman blog kawan2,ummi terjumpa satu
catatan yang boleh dijadikan panduan untuk ummi dan insan2
yang melawat ke blog ummi yang bernama WANITA....
Catatan itu bertajuk Tabiat ke neraka:
Sebagai peringatan untuk para wanita dipaparkan suatu
peristiwa di suatu Eid, di mana seorang wakil telah dilantik
dari kaum wanita untuk bertemu dengan Rasulullah SAW
untuk meminta baginda SAW memberi ucapan khusus
untuk kaum wanita. Baginda bersetuju dan menyuruh
mereka berkumpul di Baabun Nisaa'. Setelah kaum wanita
berkumpul, Bilal pergi memanggil Rasulullah SAW.
Baginda pun pergi ke sana dan memberi salam dan memberi
tazkirah seperti berikut:
"Assalamu'alaikum,
wahai kumpulan/kaum wanita.
Wahai kaum wanita, aku lihat
kamu ini lebih banyak di neraka".Seorang wanita lalu
bangun bertanya, "Apakah yang menyebabkan yang
demikian?
Adakah sebab kami ini kufur?'
Rasulullah SAW menjawab,
"Tidak.Bukan begitu. Tetapi ada 2 tabiat kamu yang tidak elok
yang boleh menjerumuskan kamu ke dalam neraka:
1. Kamu banyak mengutuk/menyumpah
2. Kamu kufurkan kebaikan suami.
Kemudian baginda SAW mengingatkan supaya :
1. Banyak beristighfar
2. Banyak bersedekah.
Keterangan:Yang dimaksudkan dengan mengutuk/menyumpah
ialah seperti contoh di bawah:
Contoh 1
Katakan kita lama menunggu bas. Tetapi bas masih
tak kunjung tiba,akibat geram dan marah kita mungkin berkata,
"Driver bas ni dah mampus agaknya." Perkataan mampus itu
termasuk dalam erti kata menyumpah.Lisan wanita memang
terlalu cepat menyumpah. Kadang-kadang pakaian,
perkakas rumah, hatta suami pun kena sumpah.
(WAH! CELUPAR SUNGGUH WANITA .....)
Contoh 2:
Sedang memasak, gas habis. Kita mungkin berkata
"Celaka punya gas. Masa ni jugak nak habis.
" Yang dimaksudkan kufur di sini bukan kufur
I'tiqad tetapi bererti tidak mengiktiraf Kebaikan di sini
bermaksud tanggungjawab yang telah ditunaikan oleh suami.
Berkaitan dengan hal ini, Rasulullah pernah ditanya oleh
seorang suami yang kurang faham isteri.
Rasulullah SAW berkata,
"Tidakkah pernah engkau jumpa, seorang isteri,jika seumur hidup
engkau, engkau berbuat baik kepadanya, tetapi disuatu
ketika, disebabkan dia tidak mendapat sesuatu yang dia kehendaki,
maka dia akan berkata ,"Awak ini, saya tak nampak satu
pun kebaikan awak". (Terjemahan langsung dari Arab).
[Dalam masyarakat kita kata-kata di atas mungkin boleh
dikaitkan dengan perkataan seperti berikut:
"Selama hidup dengan awak, apa yang saya dapat?".][Tak guna sesen pun']
Rasulullah SAW sambung lagi ,'Mana-mana isteri yang berkata,
"Awak ini, saya tak nampak satu pun kebaikan awak",
maka akan gugur pahala-pahala amalannya.' Saranan Rasulullah SAW
yang seterusnya ialah menyuruh kaum wanita banyak
beristighfar dan bersedekah, kerana iadapat menyelamatkan
kita dari 2 perkara yang boleh menjerumuskan kita ke dalam
api neraka seperti yang disebutkan tadi.
Fadhilat beristighfar:
a. Sabda Rasulullah SAW : "Siapa yang melazimkan amalan
istighfar 70 Xsehari, dia tidak akan ditulis sebagai orang
yang lupa (nyanyuk)."Sebelum nyanyuk di hari tua,
amalkan sejak muda-muda lagi.Rasulullah SAW menganjurkan
kita beristighfar 70 atau 100 kali sehari.
Baginda sendiri melakukannya lebih dari 100 X sehari.
Adalah diingatkan untuk mencapai target ini, eloklah kita
menjadualkan amalan zikir ini dalamamalan-amalan harian
kita.
b. Sabda Rasulullah SAW :
"Siapa yang melazimkan amalan istighfar,akan dikeluarkan
Allah dari sifat ham dan hazan. Sifat ham bererti gelisah yang
tidak menentu yang sering melanda kaum wanita. Sifat hazan
bererti berdukacita"
c. Istighfar juga memurahkan rezeki.
Jangan dianggap rezeki itu hanya dalam bentuk wang
ringgit atau harta benda. Tetapi ia juga termasuk kesihatan,
umur, kasih sayang dan anak-anak. Sedekah tidak semestinya
dalam bentuk wang ringgit. Sedekah juga termasuk:
1. Tuturkata / percakapan yang baik.Yang paling utama
ialah terhadap keluarga sendiri. Ertinya tidak
menyakitkan hati. Inilah rahsianya bagaimana hendak
menambat hati suami.Diriwayatkan, Saidatina Khadijah ra, isteri
Rasulullah SAW yang pertama, tidak pernah
menyinggung hati Rasulullah walau sedikit pun.
Sepanjang hayatbaginda SAW, hati baginda
dipenuhi dengan Khadijah, sehingga sering menyebut nama beliau.
Kadangkala hingga menimbulkan perasaan cemburu
dikalangan isteri-isteri baginda.Diriwayatkan juga,
Jibril as setiap kali selepas memberi wahyu kepada Rasulullah
sebelum meminta diri, selalu mengirim salam kepada Khadijah.
Suatu hariRasulullah SAW telah bertanya beliau, dan jawab Jibril,
"Khadijahlah satu-satunya perempuan yang Allah SWT
berkenan tutur katanya" .
2. Memberi salam.
3. Memaniskan wajah.Juga terutamanya kepada ahli keluarga
Rasulullah SAW pernah bersabda, "Kamu senyum
sahaja pun sudah menjadi sedekah." Terdapat juga suatu
syair Arab yang berbunyi :"Nak buat baik, sangatlah mudah,
Maniskan wajah, lembutkan lidah."Maka setelah diberi peringatan
oleh Rasulullah SAW marilah kita bertafakkur dan bermuhasabah
diri-diri kita. Sekiranya terdapat sifat-sifat buruk yang boleh
menjerumuskan kita ke dalam api neraka itu, maka eloklah
kita mengubah sikap kita dari sekarang."
SAMPAIKANLAH WALAU SEPOTONG AYAT - Sabda
yang bermaksud :
" Apabila matinya seorang anak Adam, maka terputuslah
segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu
SEDEKAH JARIAHNYA,
ILMU YANG MEMBERI MANFAAT KEPADA ORANG LAIN
DANANAK SOLEH YANG MENDOAKAN UNTUKNYA. "
(Hadith Sahih – Riwayat Muslim)

Sabtu, 12 Disember 2009

CINTA DAN BENCI KERANA ALLAH






Dalam diri manusia,ada perasaan cinta dan ada perasaan
benci.Inilah di antara anugerah yang Allah berikan kepada
manusiauntuk dikelola,diarahkan dan ditempatkan pada
hal-hal yang betul dan positif .Sesuai dengan perintah dan
larangan Allah dan Rasul.

Kadang-kadang manusia belum tahu bagaimana cinta dan
benci dalam dirinya hendak di kelola dan di arahkan dengan
betul.Di akhir-akhir ini kita sering ketemu manusia mencintai
sesuatu yang tidak manfaat baginya.Begitu juga sebaliknya.
Kebanyakkan manusia mencintai perkara maksiat dan
perkara-perkara yang mungkar.Mereka mengagungkan dan
bangga apabila melakukannya.Tetapi membenci kepada sesuatu
yang menjadi kebaikan yang dituntut oleh syariat dan agama.
Mereka amat benci untuk memandang kepada
orang yang taat kepada Allah dan Rasul.

Sesungguhnya cinta dan benci termasuk pintu-pintu kebaikan yang
di anugerahkan Allah untuk kebaikan pula.Tidak hanya di dunia
tetapi juga di akhirat kelak.Cinta dan benci akan membawa
manusia meraih kebaikan didunia dan akhirat, jika keduanya
ditempatkandengan betul sesuai dengan petunjuk Allah dan Rasul-Nya.

Manusia yang beriman kepada Allah akan menyandarkan rasa
cinta danbencinya pada petunjuk Allah dan Rasul-Nya.Jika
Allah mengarahkan kepada hal-hal yang dikehendaki-Nya,
maka manusia yang beriman harus tunduk dan taat kerana
pada hakikatnya itulah sepatutnyayang dilakukan.
Bahawasanya semua yang diperintah Allah dan Rasul
pasti akan mendatangkan kebaikan bagi manusia.

Allah Maha mengetahui apa yang terbaik bagi manusia.
Wallahualam........

Rabu, 9 Disember 2009

MUHASABAH DIRI.......




Semasa membelek-belek sebuah majalah lama, ummi tertarik dengan senarai mengenai apa yang lelaki suka dan tidak suka pada wanita. Hemm..cerewet juga lelaki ni ya! Kaum wanita kenalah pandai-pandai menjaga tingkah laku untuk mengekalkan peribadi diri. Maklumlah, ciri-ciri wanita idaman lelaki mungkin tidak ada pada kita sekiranya terdapat salah satu sikap yang mereka tidak suka seperti senarai tersebut.Tujuannya adalah untuk mengekalkan kekebahagian dalam rumahtangga atau yang bakal tersenarai dalam calon-calon .Setelah 5 atau 10 tahun berpasangan,kaum wanita ni lupa atau tidak sedar pada perubahan tingkahlaku,bentuk diri dan terbawa-bawa perangai yang tidak elok. Sejauh mana kebenarannya, hanya pembaca sahaja yang boleh menilai.

Lelaki suka:

1. Wanita yang bersikap kelakar
2. Berbudi pekerti
3. Murah hati
4. Senyuman manja
5. Tahu memasak
6. Pandai dalam menggayakan pakaian
7. Penampilan yang menarik dan sesuai dengan citarasanya
8. Tidak mudah naik angin
9. Seorang wanita yang sanggup meminjamkan keretanya
kepada lelaki bila kereta lelaki tersebut rosak
10. Tidak terlalu seksi dalam berpakaian
11. Ok..Semalam awak belanja makan, Hari ni giliran saya.”
12. Wanita yang dapat menjalinkan perhubungan rapat dengan ibunya
13. Wanita yang berwawasan/bercita-cita tinggi
14. Wanita yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi
15. Wanita yang tahu menjaga maruah diri
16. Wanita yang cekal serta tidak mudah mengalah dalam situasi tertekan
17. Sentiasa berada di sisi tidak kira masa susah atau senang
18. Yang tidak suka berleter
19. Tidak kisah dengan cara apa pun untuk mendapatkan makanan kegemaran lelaki
20. Sediakan secawan teh/kopi tanpa disuruh
21. Wanita yang mengambil berat tentang lelaki
22.Wanita yang sedia untuk berubah sekiranya ditegur pada sifatnya yang diperkatakan



Lelaki tidak suka:

1. Wanita yang suka mengumpat
2. Sombong dan bongkak tak tentu pasal
3. Menunjukkan sikap yang terlalu memiliki
4. Merokok
5. Wanita yang melayan lelaki seperti alas kaki
6. Wanita yang suka menunjuk-nunjuk untuk mendapat perhatian
7. Tak boleh ke awak buat sesuatu dengan betul
8. Jangan awak nak ajar saya apa yang betul, apa yang tidak..
9. Wanita yang bersikap hipokrit
10. Terlalu ingin mengetahui hal peribadi lelaki
11. Sukar buat keputusan terutama hal berkenaan hubungan serius dengan si lelaki
12. Kurang sifat kasih sayang walaupun terhadap binatang
13. Pakaian wanita berselerak di biliknya
14. Tidak bertanggungjawab langsung
15. Wanita yang terlalu suka bersosial sehingga tiada batasan lagi dalam pergaulannya
16. Kuat berleter walaupun dalam hal yang remeh
17. Boros berbelanja
18. Tidak tahu/malas memasak
19. Sikap manja yang terlalu menyakitkan hati
20. Queen control hinggakan nak buang air pun perlu minta izinnya.

Selasa, 8 Disember 2009

KUSEMAT DIHATI




Ambillah waktu untuk berfikir,
Itu adalah sumber kekuatan.
-
-
Ambillah waktu untuk berdoa,
Itu adalah sumber ketenangan.
-
-
Ambillah waktu untuk belajar,
Itu adalah sumber kebijaksanaan.
-
-
Ambillah waktu untuk mencintai,
Itu adalah hak keistemewaan yang di anugerah Ilahi
-
-
Ambillah waktu untuk bersahabat,
Itu adalah jalan menuju kebahgiaan.
-
-
Ambillah waktu untuk tertawa,
Itu adalah muzik yang menggetarkan hati.
-
-
Ambillah waktu untuk memberi,
Itu adalah membuat hidup lebih bererti.
-
-
Ambillah waktu untuk beramal,
Itu adalah kunci menuju ke syurga.
**********************
#########

Ahad, 6 Disember 2009

LELUCON A'RAB

1.seorang a’rabi telah berdoa”Ya Allah ampunilah dosa ku seorang.”
Maka ada yg menegurnya "Kan lebih baik kalau engkau brdoa untuk semua; sesungguhnya Allah luas keampunannya" Maka arabi menjawab "Aku tak suka memberati tuhanku"

2. Suatu hari seorang a'rabi sembahyang dibelakang seorang imam. Sedang imam tu baca al-Quran; tiba2 dia terlupa bacaan dan terus membaca ta'awwuz(mnta perlindungan dr syaitan) berulang kali. Maka a'rabi berkata "Syaitan sebenarnya tak bersalah pun. Kau je yg tak pandai baca Quran"

3. Suatu hari seorang a'rabi menyelam di lautan pd musim panas beberapa kali. setiap kali dia menyelam dia akan menghitungnya dgn dia mengikat helaian tali. Maka ada org bertanya tentang perbuatannya. Dia menjawab "Ini adalah mandi2 junub yg yg aku qadakan dr hadas2 besar yg aku tak mandi lagi pd musim sejuk."

4. Suatu pagi seorang a'rabi solat subuh di belakang seorang Imam. Imam itu membaca surah Al-Baqarah(lembu betina) sehingga a'rabi tadi terlepas agenda yg nak dilakukan selepas solat. Pd hari berikutnya sblum Imam solat subuh; a'rabi tadi bertanya "Pagi ni kau nak baca suruh ape?" Imam menjawab "Surah al-Fil(gajah)" Lantas a'rabi tadi keluar lari dr masjid. Dia berkata "Semalam surah al-Baqarah (lembu betina) pun dah sampai tengah hari; ni nak baca surah al-Fil(gajah) mesti sampai tengah malam."

5. Seorang a'rabi yg bermuka hodoh dan tinggi tubuhnya ingin berkahwin. Org bertanya "Bagaimana wanita yg kamu nak?" dia menjawab " Perempuan yg rendah tapi cantik; supaya dapat anak yg tinggi seperti ku dan cantik seperti ibunya." Bila dia kawin perempuan yg dia inginkan dia mendapat anak yg rendah seperti ibunya dan hodoh spertinya.

a'rabi: org arab yg duduk di padang pasir(di luar pekan dan kampung).

Rujukan: Al-Mukhtar oleh syaikhuna Muhammad Nuruddin.

Sabtu, 5 Disember 2009

PENTINGNYA MENGURUS EMOSI






ALAM rumah tangga ibarat belayar di samudera, dalam tempoh perjalanan
yang belum pasti itu, tentu menghadapi pelbagai pancaroba dan ujian.
Ibarat gigi dan lidah, suami isteri tidak dapat lari daripada berselisih
faham namun dalam sesetengah kes, ia berpanjangan dan memberi impak
kepada rumah tangga.
Mulanya, mungkin masalah rumah tangga membabitkan soal remeh-temeh
tetapi apabila bercampur aduk dengan emosi dan ego, ada yang gagal
mengharungi ujian sepanjang perjalanan itu.

Justeru, apabila persengketaan tidak dapat diselesaikan, kebanyakan pasangan
memilih jalan ‘cerai’.Apakah cerai penyelesai masalah rumah tangga atau jalan terakhir?
Walaupun Islam membenarkan manusia melafazkan perkataan cerai tetapi
Allah amat benci kepada mereka yang bercerai-berai.

Pakar motivasi, Ahmad Shukri Yusof, berkata dalam kehidupan rumah tangga,
perselisihan dan persengketaan memang lumrah.
Beliau berkata, ia proses semula jadi bagi membolehkan pasangan saling mengenali.
Ia mungkin mengambil masa setahun, dua tahun atau sehingga satu tempoh yang
agak panjang mungkin belasan atau puluhan tahun.

"Cuma perkara yang perlu difahami ialah bagaimana hendak menguruskan emosi
kerana hadis nabi ada menyebut, `jangan marah, jangan marah, jangan marah’,
yang diulang sehingga tiga kali, supaya masing-masing mengawal emosi," katanya.
Statistik menunjukkan perkahwinan di Malaysia dalam tujuh tahun kebelakangan
ini semakin meningkat.

Keretakan rumah tangga boleh berlaku apabila pasangan terbabit terlalu
mementingkan kewangan sehingga mengabaikan tanggungjawab mereka, timbul
rasa kecewa terhadap pasangan disebabkan gagal berbincang sebelum berkahwin,
tiada kemahiran komunikasi, campur tangan pihak ketiga dan masalah sampingan
seperti dadah.
Ahmad Shukri yang juga Perunding Motivasi Fitrah Power Resources berkata,
perceraian bukan perkara yang boleh dianggap remeh sebaliknya ia adalah jalan
terakhir kepada sesebuah rumah tangga.

"Sebelum memikirkan dan melafazkan cerai banyak lagi kaedah lain yang
boleh difikirkan, seperti perbincangan di antara pasangan suami isteri secara
baik tanpa membabitkan pihak lain, jika tidak dapat diselesaikan baru dilantik
wakil dari pihak ketiga untuk mencari penyelesaian.
"Jika tidak dapat diselesaikan juga walaupun dengan pelbagai kaedah, barulah
difikirkan jalan terakhir itu," katanya.

Satu hadis diriwayat Abu Daud dan al-Hakim, maksudnya: "Perkara halal yang
paling dibenci Allah ialah talak."
Perkahwinan bukanlah semata-mata satu ikatan yang menghalalkan perhubungan
di antara dua jantina lelaki dan perempuan, tetapi kesinambungan institusi kekeluargaan.
Perkahwinan adalah suatu ikatan perkongsian hidup yang perlu kepada semangat
kebersamaan, saling menghormati dan rasa penuh tanggungjawab, yang perlu
dipertahankan dalam apa juga keadaan.

"Bergaullah dengan mereka secara baik dan mungkin kamu benci kepada isteri-
isteri kamu. Mungkin kamu benci kepada sesuatu sedangkan Allah menjadikan
padanya kebaikan yang baik." (an-Nisa’:19)
Menurut Ahmad Shukri, sesetengah masalah tidak boleh dipendam tetapi perlu
diluahkan bagi mengelak masalah lebih besar.

"Dalam rumah tangga, perlu ada konsep sabar dan muhasabah. Jika sewaktu
bujang kita seorang pemarah, cepat melenting dan panas baran, apabila beristeri
atau bersuami ubahlah sikap itu perlahan-lahan," katanya.
Beliau mendapati banyak pasangan yang tidak tahu matlamat rumah tangga
sehingga apabila bergaduh kecil pun mengungkapkan cerai.

"Justeru, perkahwinan memerlukan kepada beberapa unsur iaitu sakinah
(ketenangan), mawaddah (kasih sayang) dan rahmat (kasihan belas).
"Ketiga-tiganya perlu digaul bagi menjadi makanan pasangan suami isteri
sepanjang hidup bersama," katanya.

Menurutnya, anak muda sekarang hanya tahu bercinta dan berkahwin,
tetapi apabila memperoleh cahaya mata menjadi buntu seolah-olah
anak menjadi beban.
"Anak memang satu beban tetapi ia juga amanah yang besar. "
"Orang kita sesetengahnya apabila ada masalah mulalah jadi tidak menentu dan
gelabah tetapi sedar atau tidak masalah yang dihadapi itu sendiri yang
mematangkan diri," katanya.

RUNTUHKAN EGO SUAMI



Pernahkah anda bertemu dengan orang yang suka menceritakan aib suaminya?Perkataan yang keluar dari lidahnya hanya rungutan,keluh kesah dan tak puas hati dengan apa yang diberi,seakan-akan suaminyalah yang paling teruk dari lelaki-lelaki di dunia.
Duit yang diberi tak cukup,layanan suami tak romantik,perhiasan dan baju yang dihadiahkan suami tak cantik,segala "sifat dua puluh" suami yang disenaraikan dengan gaya bahasa yang amat meyakinkan pendengar.
Kedekut,pemalas,pengotor,gelojoh,kuat merajuk,ego,panas baran dan macam2 lagi dibuka segala aibnya hingga cerita atas katil pun jadi bahan bualan tanpa malu dan segan.
Padahal agama mengajar tentang perumpamaan isteri bagaikan pakaian bagi suaminya dan begitu pula sebaliknya. Perumpamaan pakaian itu adalah sebagai menutup aurat suaminya,merahsiakan aib dan menjaga maruahnya.
Sebagaimana firman Allah yang bermaksud"Mereka(isteri kamu)adalah pakaian bagimu,dan kamu pun pakaian bagi mereka."Surah Al-Baqarah-187.
Tidak sedarkah isteri apabila dia menceritakan kelemahan suaminya,sesungguhnya dia telah menderhaka kepada Allah dan suami?Perbuatannya itu termasuk dalam dosa besar yang akan di balas dgn ancaman seksaan kubur.
Suami telah menjadi sebahagian daripada jiwa isterinya,jika isteri mengumpat suami seolah-olah dia menikam dirinya sendiri dengan ketajaman lidahnya.Jenayah lidah boleh mengakibatkan kejahatan yang lebih besar dan dahsyat dalam rumah tangga.
Selain mengumpat suami,wujud golongan isteri yang kerap terbabit dalam penderaan dan pemaksaan terhadap suami yang baik.Menuntut sesuatu diluar kemampuan suami, sebagaimana sabda Rasulullah s,a,w yang bermaksud"Aku melihat ke dalam neraka dan kebanyakkan penghuninya adalah WANITA.Mengapa Ya Rasulullah?Rasulullah bersabda:Kerana kekufuran mereka.Para sahabat bertanya:Apakah kerana mereka kufur kepada Allah?Rasulullah bersabda lagi:Mereka kufur kepada suami.Seandainya kamu berbuat baik kepada isterimu sepanjang tahun tetapi dia melihat mu dengan hanya satu kesalahanmu, maka dia berkata:Aku tidak melihat satu pun kebaikan suamiku."(Hadis riwayat Al-bukhari dan muslim)
Itulah puncanya yang menyebabkan kaum wanita ramai terjerumus dalam api neraka.Jika para isteri sentiasa mengingat ancaman ini maka waspadalah terhadap kejahatan hati dan lidah anda.
Bagaimana pula jika perangai suami memang membosankan,dan bersifat negatif?Takkan isteri sanggup bersabar dan mendiamkan diri hingga sakit jiwa!
Oleh itu si isteri gunakan lidah itu untuk mengubahnya.Ucapkanlah kata-kata indah,kata-kata baik.atau pun rangsangan dan nasihat yang ikhlas dengan kelembutan bahasa dan kesopanan budi pekerti.
InsyaAllah,Ego suami akan lemah.Carilah ruang-ruang masa yang sesuai untuk melafazkan.Pujilah suami sekali-sekala untuk merendahkan egonya yang menggunung.
Kita hanya berusaha,Allah jua yang memberi hidayah dan pertunjuk-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki.Anggaplah sifat buruk itu boleh diganti dengan kebaikkan2nya yang lain,takkan satu pun tiada jasa baik suami kepada isteri.Kerana apa kita memilihnya sebagai pasangan kita.

Khamis, 3 Disember 2009

KURSUS LAGI.......

Cik Aslina(PPD).Cikgu Siti(Guru Yang diraikan),Puan Haryati(PPP) dan Puan Zuraida(PPP)


Suprise buat Guru-Guru yang di lahirkan pada 2 & 3 hb Disember





Sesi bergambar bersama En Saidi TimBalan Pengarah JPNIN




Nama saja cuti sekolah.....

Tapi guru-guru tak pernah bercuti.

-
-

24hb November ada taklimat kurikulum standard baru pra sekolah.

2 dan 3 hb.Disember Bengkel persediaan ringkasan mengajar ikut format baru.

Minggu depan(7-10) hantar laporan yang diperlukan.

Minggu sekali lagi(21-24) buat persediaan untuk pendaftaran
tahun 2010.

bila?

Bila nak merasa cuti sebenar-benarnya cuti?
-
17hb Mak di jangka tiba di KLIA
-
Sesungguhnya....
Ummi merasa bertuah kerana masih ada pekerjaan
Berbanding orang lain
yang sibuk mencari pekerjaan.

Sabtu, 28 November 2009

MAAFKANLAH DENGAN IKHLAS....






Memohon maaf, amat mudah.Semudah menutup bibir atas dan bibir bawah,tetapi semudah itukah hati yang terluka mahu memaafkan?



Inilah persoalannya.Memberi maaf,berat bagi yang tidak redha.Namun menyimpan dendam di lubuk hati yang dalam,juga sebenarnya satu beban.Malahan lebih berat dan perit lagi.



Jika kita terus menyimpan dendam itu sebagai dendam kesumat.



Menghuraikan dendam dengan maaf adalah sebaik-baik tindakan.Hati menjadi tenang dan orang yang menyebabkan jiwa kita bercelaru juga mungkin mendapat manfaat daripada permaafan yang kita hulurkan secara ikhlas.Amalan memaafkan ini juga adalah murni untuk membersihkan hati.



Namun bagi orang yang berhadapan dengan situasi sebegini akan berkata"Cakap memang senang.Cuba diri sendiri yang alami,barulah tahu," kita faham,bagi mereka yang disakiti,dianiaya dengan melampau sehingga mengalami trauma dalam jiwa,atau terdera mental mahupun fizikalnya,memafkan atau mengampunkan dosa,orang yang menyebabkan keadaannya jadi begitu,adalah sesuatu yang amat sukar.Umpama dipaksa menelan duri dan api,sakit dan menyakitkan.




Pun begitu,kita perlu ingat di dalam Al-Quran ada disebut,semua penyakit ada ubatnya kecuali mati.Ubat untuk menyembuhkan rasa sakit hati adalah memaafkan!Ini sudah diulang berkali-kali oleh para nabi,para ulama dan pakar psikologi mahupun pakar-pakar motivasi.Memaafkan seseorang yang menyebabkan kelukaan di hati kita,adalah penyembuh paling ampuh.Jiwa akan terasa ringan.Biarkan kesan luka itu diubati oleh masa.Masa akan merawatnya tanpa kita sedari.

Jumaat, 27 November 2009

SALAM EIDUL ADHA..........





Beberapa detik lagi,matahari 9 zulhijjah akan berlabuh.Akan muncul pula 10 zulhijjah.saat yang di nanti-nantikan oleh lebih 3 juta Jamaah haji yang berkampung di padang Arafah.Begitu juga bonda yang sebentar tadi mengkhabarkan bahawa tidak sabar untuk menjalani Ibadat haji bersama harapan untuk mendapat keredhoan Allah Swt.

Suaranya ceria,dan bonda memohon anak-anak mendoakan kelancaran bonda dan saudara-saudaranya menjalani ibadat haji dan mendapat haji mabrur.Kata bonda lagi sampaikan salam pada semua terutama ayahanda.Mungkin bonda sedikit rindu pada ayahanda.

Bonda rasa bertuah kerana dapat merasai hujan rahmat di tanah suci.Kata bonda lagi pada awalnya cuaca agak panas,kemudian semua jamaah di minta bersolat meminta di kurangkan kepanasan.Tapi atas keajaiban tanah suci.Allah memberi hujan.MasyaAllah.....

Bonda....Selamat Menjalani Ibadah Haji,Semuga dikurniakan Haji yang mabrur..... Semuga bonda dapat membuang sagala sifat yang tidak elok dan membawa pulang hati yang suci.

Jumaat, 20 November 2009

BICARA HATI SEORANG WANITA






Segala puji bagi-Mu Tuhan.
Lantaran telah menjadikan aku seorang wanita...
Kini aku menjadi seorang isteri
Kurniakanlah padaku kekuatan
Menjadi tulang belakang seorang suami...
seorang mujahid

Pengembang perjuangan di sayap kiri
Diadun dengan kelembutan
Menjadi teman sejati...
Sahabat setia penyejuk mata
Pembina semangat dan penguat jiwa
Seanggun peribadi Siti Khadijah
Ketenangan Baginda Rasulullah utusan Allah


Bebas jiwa dari belenggu keperempuanan
Yang memiliki sembilan nafsu
Merdeka dari kepentingan peribadi
Setulus Siti Fatimah yang sering ditinggalkan suaminya, Saidina Ali
Dihantar pemergiannya tanpa ditanya
Bilakah pulang?
Disambut kepulangannya dengan khidmat dan kemanisan
Bersulamkan kemesraan


Rumahtangga adalah syurga
Wadah suburnya cinta ketuhanan Ubudiyyah
Akal yang tunggal tidak dibiarkan
Hanya berlegar dicelahan periuk belanga
Disebalik lipatan lampin anak


Menjangkau kebangkitan Islam dialam sejagat
Menjadi pentadbir disebalik tabir !!!
Namun Ya Tuhan
Siapalah daku untuk memiliki
Watak wanita solehah pendamping Nabi
Dek berkaratnya mazmumah yang bersarang dihati
Maka kurniakanlah daku sekeping hati yang sentiasa Insaf

Hak seorang suami
Tidakkan mungkin kupenuhi
Biar telahku jilat nanahnya yang berlelehan
Biar telahku tadahkan wajahku
Buat mengesat debu ditelapak kakinya
Dan sememangnya aku mengimpikan
Watak seorang ibu
Yang bakal melahirkan
Putera-putera secekal Mus'ab bin Umar
Menggadai dunia demi kasih Tuhannya
Segigih Zubair Ibnu Awwaam
Yang diangkat Rasul sebagai hawarijnya
Hasil didikan seorang wanita bergelar ibu..


Jua memiliki puteri setabah Masyitah
Rela direbus demi mempertahankan iman
Atau sesuci Maryam seluruh hidupnya
Mengabdikan diri kepada Tuhan
Meskipun daku bukan ibunya
Yang memiliki peribadi semurni Siti Fatimah
Ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani
Yang tiap titis darah mampu berzikir kehadrat Ilahi


Namun..Mudah-mudahan zuriatku
Bakal menampilkan
Mujahid-mujahid yang rindu memburu syahid
Serikandi-serikandi yang mampu memakmurkan
Mukabumi Allah...
Dengan ketaqwaan.. kesolehan
Yang saling berkorban dan dikorbankan


Buat menyemarakkan Islam diakhir zaman
Sebagaimana kisah seorang ibu
Yang telah kematian Putera-puteranya dimedan jihad
"Mereka telah berbahagia sebagaimana aku bahagia
aduhai... kiranya aku punya seorang anak lagi
kurelakan dia turut gugur dijalan Ilahi"
Dan seandainya daku ditakdirkan kehilangan mereka


Setenang Ummu Faisal...
Yang tidak menjadikan kematian Suami dan anak-anaknya
Halangan kecintaan pada-Mu
Ya Ilahi...
Redhalah daku yang dhaif ini sebagai hamba-Mu


Inilah pengaduan harap dan munajat
Kiranya kekasih-Mu sendiri pernah menyatakan
"kulihat kebanyakan dari isi neraka itu adalah wanita..."

SYAITAN PUN TERKENTUT

Dari Abu Hurairah r.a katanya Nabi s.a.w bersabda:”Apabila dikumandangkan azan untuk solat, syaitan lari terkentut-kentut sehingga tidak terdengar olehnya azan.

Apabila muazzin berhenti, ia pun kembali. Begitu pula apabila qamat dibacakan, dia pun lari. Dan apabila iqamat telah selesai, dia datang kembali.

Dia sentiasa menggoda orang yang sedang solat, dengan berkata kepadanya:”Ingatlah apa yang belum kamu ingat!” Sehingga akhirnya orang itu tidak tahu lagi berapa rakaat dia telah solat.

Malah,hamba Allah itu pun akan teringat sesuatu yang belum dilakukan lagi.Atau hamba Allah itu akan terus teringat pada sesuatu yang dicari sebelum ini,sedangkan sebelum solat dia berkali-kali mencarinya,tetapi tidak pernah bertemu dengannya.

Selasa, 17 November 2009

SALAH SIAPA?????

Setiap kali musim peperiksaan SPM menjelma,setiap kali itu lah peristiwa 22 tahun dahulu menjelma di kotak fikiran Ummi.Tahun 1987 adalah tahun yang agak genting buat Ummi dan rakan2 di kelas 5 sc 2.Kerana tahun itu kami akan menghadapi peperiksaan besar iaitu SPM.
Peperiksaan itu bakal menentukan hala tuju kami.




Peristiwa itu berlaku ketika semua pelajar sibuk membuat persediaan yang bakal diduduki sebulan dari hari tersebut.Dalam keasyikan mentelaah dan membuat "study Group",rutin dan jadual harian tidak kami lupakan.





Petang itu,petang sabtu(tarikhnya Ummi tak ingat)selepas kami selesai membersih ladang dan membaja serta meracun untuk mengelak ladang kami di makan oleh serangga dan ulat2 (yang dipenuhi dengan pokok kacang panjang dan kacang bendi serta sayur2an lain yang di tanam sendiri oleh penghuni asrama)Ummi dan rakan2 membersihkan diri dan bersedia untuk makan malam.Apabila loceng berbunyi,kami berbaris untuk mengambil makanan.





"Mana abang Zul?"Syukri bertanya kepada Harizal


"Abang Zul tak nak makan,katanya masih kenyang" Jawab Harizal iaitu classmate Ummi.
Seingat ummi, semua penghuni asrama di wajibkan makan bersama.Tapi berlainan pula hari itu dengan abang Zul iaitu ketua Asrama SMB.




Selesai makan,kami mengubah haluan ke Surau untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang hamba Allah di muka bumi ini.





Surau lelaki terletak di tengah halaman,manakala surau perempuan terletak bertentangan dengan dewan makan.Jarak diantara kedua-duanya lebih kurang 30-40 meter saja.





Setelah selesai memberi salam akhir,Ummi dan rakan2 terdengar bunyi bising dari dewan makan.





"Ambilkan air kelapa,Ambilkan air kelapa."Jelas kedengaran suara dari luar surau.





Semua jemaah bangun dan berlari keluar dari surau untuk memastikan apa yang terjadi.





"Abang Zul terminum racun!"Satu suara yang Amat aku kenali,Syed Senu,pelajar 5sc1.





"Semua pelajar dikehendaki masuk ke bilik asrama. Prep malam di batalkan.Pengawas asrama dikehendaki berkumpul di pejabat warden"Suara pengumuman di buat melalui pembesar suara yang kedengaran ke setiap sudut asrama.Ummi amat pasti itu suara cikgu siti Rodhiah yang merupakan warden asrama puteri.



Ummi,Rabiatun dan Rohana serta pengawas asrama yang lain bergegas ke pejabat warden.Masing-masing terdiam,mungkin sedang berfikir kenapa?mengapa dan apa puncanya Abang Zul bertindak sedemikian.Setahu Ummi Abang Zul adalah seorang pelajar yang tabah dan berdikari.Dia seorang anak yang baik dan dia juga merupakan anak yang sulung dari 6 orang adik beradik.Abang Zul dari keluarga yang susah.Kata orang "kais pagi makan pagi."Bapanya menghidap penyakit lelah,menyara keluarga dengan menjual belacan dan ulam-ulaman yang di petik dalam hutan berdekatan rumah mereka.

Abang Zul pelajar tingkatan 6 Atas.Biasiswa yang diperolehi sebanyak RM45(tahun 1987) setiap bulan akan di beri kepada keluarga untuk perbelanjaan adik-adiknya yang masih kecil.Kerana kesusahan itu juga abang Zul menyertai kelab ladang untuk bercucuk tanam.sekurang-kurangnya duit hasil tanaman ladang itu dapat menyara kehidupannya di asrama.

Kesusahan abang Zul tidak diketahui oleh semua penghuni asrama.kecuali rakan-rakan yang rapat dengannya seperti Abang Sobri.Abang Zaki,Aliza,Rohana dan Syed Senu.Kerana mereka datang dari kawasan yang sama dengan Abang Zul.Dalam erti kata lain"satu kampung".Mereka juga adalah rakan sepermainan abang Zul dari kecil.

"Semua penghuni asrama dikehendaki berada dalam kamar masing-masing.Jangan membuat sebarang bising .Memang benar Zul telah terminum racun,tetapi punca dan bagaimana cikgu tak pasti,Yang pasti cikgu harap sesiapa pun jangan membuat andaian yang bukan-bukan.Berdoalah keselamatan Zul." Ucap Cikgu Siti sebelum bersurai.

Selepas azan Isyak di laungkan.Penghuni asrama kembali berkumpul di surau untuk mendirikan solat Isyak.Cikgu Siti turut hadir dalam jemaah kali ini.Ada timbul rasa syak yang tidak menyedapkan hati Ummi.Kerana selalunya kami di amanah dan dijaga oleh pengawas yang bertugas sahaja.Selesai memberi salam,Cikgu siti kehadapan Jemaah dan memulakan bicara.

"Cikgu Harap semua bersabar dan bersedia menerima berita yang akan cikgu sampaikan.Tadi sebelum azan Isyak,Cikgu menerima panggilan dari cikgu Syukri(Warden Asrama Petera) bahawa Abang Zul telah kembali ke rahmatullah.Mari kita sama-sama berdoa agar rohnya ditempatkan bersama kekasih Allah."

"Tidakkkkkkkkkkk,Abang Zul tak boleh mati.....Abang zul tak boleh tinggalkan Ekin, Abang Zulllllllllllll." Jerit suara dari saf belakang.Mengejutkan semua jemaah yang ada.


Ekin adalah sahabat yang paling baik dengan abang zul.Ekin adalah pelajat tingkatan 4.Ekin banyak membantu abang zul.Ekin juga benyak membeli keperluan pada abang zul walaupun abang zul melarang Ekin berbuat begitu.Tidak cukup dengan itu,Ibubapa Ekin juga turut membantu Abang zul.Walaupun kadang-kadang abang zul terpaksa menolak bantuan yang dihulurkan.dia menolak dengan baik.Mereka terhutang budi pada abang zul kerana mengajar Ekin menjadi anak yang baik.Sebelum ini ,sebelum keluarganya berhijrah ke pekan Grik.Ekin dikatakan seorang anak yang liar.Ekin tak pernah bersolat.Ekin tak pernah mengaji al Quran.Apabila di mengenali abang zul,Ekin sudah pandai bertudung.Ekin sudah mahu bersolat dan kadang-kadang membaca alquran.

Semenjak Abang zul di bawa ke hospital,Ekin tak henti-henti menangis dan merayu kepada cikgu siti agar membenarkan beliau ke hospital untuk melihat abang zul.Puas sudah kakak2 dan kawan2 menasihati Ekin agar bersabar dan berdoa.Namun Ekin masih juga seperti sebelumnya.terus merayu2 dan menangis.Apabila Cikgu Siti mengumumkan pemergian abang zul mengadap Ilahi.Ekin tak dapat mengawal emosinya yang terlalu sedih.Sesejap Ekin pengsan.apabila sedar dia akan menangis dan menangis.kemudian pengsan lagi.

Sementara menanti ibubapa Ekin datang dari Grik untuk mengambilnya pulang,Ekin sudah 2,3 kali pengsan.Sehingga Cikgu Siti meminta pihak Hospital (yang di panggil ke Asrama)menyuntik ubat penenang untuk memudahkan Ekin di bawa pulang oleh ibubapanya.

Keesokkan harinya,semua pelajar tingkatan 6 atas dan rakan2 sekampung dengan arwah sahaja yang dibenarkan menziarahi jenazah arwah.Suasana sedih menyelubungi asrama.Timbul cerita2 yang mengatakan arwah sengaja minum racun kerana terlalu tension dengan masalah yang henti2 menimpa dirinya.Ada cerita lain kata abang zul terminum kerana cawan yang digunakan untuk menyukat racun terletak berdekatan dengan minumannya di ladang.Ada pula yang mengatakan abang zul hanya bergurau dan mengacah2 meminum racun tersebut,tetapi racun itu tertumpah ke dalam mulutnya.

Timbul berbagai cerita selepas itu yang pasti abang zul telah mengadap Ilahi.Hanya abang zul dan Allah sahaja yang tahu apa cerita sebenarnya.

Bagi penghuni Asrama SMB,Kedah. kisah itu tidak berakhir di situ.Setiap minggu Cikgu Syukri dan Cikgu Siti akan mengunjungi keluarga arwah untuk menyampaikan sumbangan dari penghuni asrama dan pihak sekolah yang berupa beras dan barang dapur serta sedikit wang untuk kegunaan mereka sekeluarga.

Cikgu Syukri dan Cikgu Siti tidak pergi bersendirian.Mereka akan membawa kawan2 Asrama yang rapat dengan abang zul untuk menziarahi kelurga tersebut.

Sehingga lah tiba giliran ummi untuk menziarahi mereka.Sewaktu dalam kereta ummi tak sabar-sabar untuk melihat keadaan mereka,kerana ada cerita dari kawan-kawan yang telah pergi,rumah arwah terlalu kecil dan tersangat dhaif keadaannya.

Sewaktu sampai di kawasan perkampungan itu,Cikgu memberhentikan kereta di sebuah surau.Kereta tidak dapat masuk ke dalam. kami perlu berjalan kaki untuk sampai.jaraknya dalam 200 -300 meter.

Setelah penat berjalan meredah denai dan lurah bukit,akhirnya ummi sampai jua ke rumah tersebut.Bagi ummi itu bukan rumah.itu adalah pondok-pondok yang lantainya hanya terdiri dari buluh yang di belah dua.dindingnya pula dianyam,luas keseluruhan rumahnya hanya sebesar bilik ummi.Kalau di nyalakan sebatang lilin sudah menerangi keseluruhan ruang yang ada.atapnya pula dari daun nipah yang di anyam.tangganya pula terdiri dari batang kayu sebesar lengan ummi.

Benar lah seperti yang diceritakan oleh kawan2 sebelum ini.Pada hari lawatan ummi dan Cikgu2,Bapa arwah telah di masukkan ke hospital kerana penyakit lelahnya yang menyerang
semula.Sebelum pulang.ummi dikhabarkan adik-adik arwah mencari wang untuk membayar yuran atau membeli keperluan sekolah dengan menjual burung yang di tangkap dari hutan.

Kebetulan pada hari tersebut,terdapat sepasang burung serindik yang amat cantik, baru di tangkap oleh adik lelakinya.Lalu ummi memohon untuk membeli darinya.Ummi membawa burung tersebut ke dalam kereta.Beberapa minit,setelah Cikgu memulakan perjalanan,Ummi meminta cikgu memberhentikan kereta.Ummi melepaskan burung itu dengan harapan burung itu akan ditangkap semula oleh adik arwah dan dijual pada orang lain.

Bagi Ekin,beliau tak dapat meneruskan pelajaran di SMB kerana masih diganggu dengan kenangan bersama abang Zul.Keluarga Ekin telah memindahkan Ekin ke sekolah di sekitar Perak.Menurut Cikgu Syukri,adik-adik abang zul terus mencipta kegemilangan dalam dunia ilmu, setiap kali menghadapi peperiksaan.pasti adik-adiknya dalam senarai teratas.Alhamdulillah....

Adik-adiknya juga telah merubah cara hidup mereka.Apabila seorang demi seorang berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading.

Rabu, 11 November 2009

HAPPY 16 ANNIVERSARY

SUPRISE DARI SUAMI

Semuga kebahagian milik kami.....



Bersama suami tercinta...


Kutitipkan buatmu suamiku tercinta Wan Azhar sempena ulang tahun
perkahwinan kita yang ke 16 pada hari ini,
11 November 2009.



Sempena ulang tahun perkahwinan
Ingin kuimbau seribu kenangan
Sebagai bekal menuju ke hadapan
Moga hari esok kita lebih baik dari semalam



Dengan memanfaatkan hari ini …..
yang dalam genggaman
Walau pernah kita tiba di ribuan persimpangan
Tetapi syukur, kita tak pernah hilang SATU tujuan



Sering juga kita diguris perbezaan
Namun kesetiaan kita selalu menyelamatkan
Persinggahan demi persinggahan…..
Kita tak pernah kelelahan



Usiamu adalah sungai kasihku
Setiamu adalah sumur juangku
Aku tidak akan kalah
Kerna kau sentiasa di sisi Kau tidak akan rebah
Kerna aku sentiasa di situ… Di hatimu!




Oh suamiku,
Kau lampu suluhku di malam kelam
Kau redup teduhku di panas membahang
Sewaktu-waktu aku tinggal keseorangan
Kau tegak setia menjadi teman



Terlalu untuk kuucapkan segala
Kerna makna cinta itu luas saujana
Dan hari-hariku akan terus berlagu setia
Kerna kau berada di sini
Di hati sentiasa!



Terimakasih tak terhingga buatmu suamiku tercinta….


***************************************************
**********************************


Selasa, 10 November 2009

IZINKAN AKU MENJADI ISTERIMU........



Menurut Datuk Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah kebanyakkan lelaki yang berumahtangga mahukan seorang isteri. Suami tidak peduli samada isterinya melahirkan seorang anak atau 10 orang anak, yang penting baginya dia masih memerlukan isteri.


Tetapi,sambungnya, ramai isteri selepas mempunyai tiga atau empat orang anak menjadi ibu dan kurang menjadi isteri.



Peringkat awal mungkin suami boleh bertahan, menyenduk nasi sendiri,ambil nasi sendiri ambil air sendiri sebab isteri sibuk melayan anak-anak tetapi lama-kelamaan suami menjadi bosan.Penat di pejabat dan di rumah pula tidak mendapat layanan isteri.


Beliau menekankan, ramai suami tidak tahan apabila isterinya menjadi ibu sehingga suami merasa terpinggir. Di luar terdapat gejala-gejala yang mengambil alih tugas isterinya di rumah untuk melayan makan-minumnya.



Ada wanita lain dengan ramah akan bertanya, "Encik nak minum, saya siapkan kopi, encik nak makan nanti saya hidangkan nasi….".



Ini akan membuatkan suami merasa wanita itu melayannya dengan baik sedangkan di rumah dia hanya mendengar kata-kata, "You buat sendirilah, I sibuk nak layan budak-budak ni. I penatlah…" Tu baru bab lahiriah yang dipinta..


kalau alasan tu juga dibagi waktu berkehendakan hubungan badan.. hmmmm tak tau la cek nak kata.. takut nanti ada isteri2 yang makan hati akhirnya bila suami menyatakan keinginan utk beristeri satu lagi….



Senantiasalah beringat bahawa seorang suami yang menyimpan perasaan marah atau tak puashati terhadap tolakan kita…sepanjang malam kita akan dilaknati oleh malaikat… sehinggalah suami kita memaafkannya.. Kerna itu.. seboleh2nya..jangan biarkan si suami tertidur sendirian kerna menantikan kehadiran kita menemaninya .. Kerana redha seorang isteri berada dalam redha suami.


Kalau boleh,hentikan dulu kerja2 yang dilakukan.. temani suami buat seketika utk memenuhi keperluan dirinya.. tak semua suami inginkan seks semata2.. ada yang hanya mau lena dipelukkan anda atau sebaliknya…Suami yang longgar pengetahuan agamanya dan tidak tahu tanggungjawab akan mudah berlaku curang walaupun sepatutnya dia membantu dan faham keadaan isteri.


Pesan beliau, "Isteri jangan lupa menjadi isteri". Sambut suami balik dari pejabat, ambil begnya, layan sekejap, tuangkan air dan berikan sentuhan sayang walaupun hanya dua atau tiga minit walau sibuk bagaimana sekalipun. Jangan disebabkan dua atau tiga minit ini, akhirnya suami lebih senang dilayan oleh wanita lain.Mulalah kita mencipta pelbagai cerita menyalahkan suami.



Jangan sesekali ambil remeh perkara begini..biasanya bagi lelaki yang sudah berumahtangga, satu cara utk dia lepaskan bebanan kepala setelah seharian bekerja.. adalah dengan menerima layanan baik dari isteri..sekalipun hanya dengan senyuman isteri dimuka pintu… tatkala itu..dihatinya pasti rasa sungguh gembira kerana ada yang menanti dan
meringankan bebanan emosi nya..

Ramai wanita, menurut beliau, selepas mendapat dua atau tiga orang anak akan mulai terlalu yakin diri dan bongkak. Mereka merasakan sudah lama berkawin dan tidak perlu menjaga tubuh badan atau bahasa tuturan.Mereka akan mengatakan terimalah dirinya dengan seadanya.


Mereka lupa kebanyakkan lelaki mudah tertarik pada yang cantik dan lemah-lembut. Mereka juga selalunya atau kebanyakkannya berasa suami harus faham keadaan mereka yang senantiasa diperlukan oleh anak2..ini silap.. sekalipun berapa anak yang diperolehi…suami tetap merupakan "Anak Sulung"… walau sayang banyak mana pada anak pun.. suami harus senantiasa didahulukan….Lelaki berumur atau tua tetapi kalau melihat wanita muda mereka boleh terlupa yang diri sudah bergelar suami.



Walaupun sudah tua tetapi jiwa muda keluar kembali kecuali di tabir oleh keimanan yang tebal. Yang ada"pendinding" akan sengaja membahasakan diri tua dengan perempuan dibahasakan dirinya ‘Pak cik’ adalah dengan sengaja di lakukan demikian untuk memadam segala keinginan. Seperti yang sering beliau nyatakan, orang lelaki mudah perasan bilamana keadaan dirinya tak tenteram…dan dikala ini apabila ada wanita muda menunjukkan minat, berbuat baik, lelaki yang berumur akan mudah perasan.Begitu juga dengan lelaki yang kesunyian akan menjadi lebih perasan.



Malah tambahnya lagi, ada wanita lain yang menghargai dirinya lebih dari isteri yang dirumah yang sentiasa mengomel dan memperkecilkan diri suami. Ada wanita lain yang lebih menghormati dirinya daripada si isteri yang selalu membanding-bandingkan suaminya.Malah ada wanita lain yang boleh menjadi pendengar yang setia dari isterinya.


Wahai wanita di luar sana....renong-renongkan lah diri anda.Adakah anda benar-benar seorang isteri?Jika YA.....bererti hilangnya seri rumahtangga itu berpunca dari suami atau dari anda sendiri???????

wallahualam

Isnin, 9 November 2009

SECEBIS KISAH UTK TELADAN


HATI ADALAH PUNCA SEGALA MAKSIAT


Ada seorang lelaki yang sedang nazak.Dia mengungkapkan beberapa perkataan yang sukar untuk difahimi orang lain. Katanya,"Alangkah baiknya kalau semua,alangkah baiknya kalau baru dan alangkah baiknya kalau banyak."

Sahabatnya tidak memahami maksud kata-kata itu lantas bertanya Rasulullah s.a.w.
Sabda Rasulullah:



Yang pertama
,semasa sihatnya lelaki itu telah mensedekahkan dengan seikhlasnya separuh roti yang dimakan kepada pengemis yang datang ke rumahnya. Kerana separuh roti yang disedekahkan itu,Allah telah tunjukkan ganjaran yang bakal menunggu di syurga.
Jadi dia berkata"Alangkah baiknya kalau semua."



Yang kedua
,Lelaki itu berjalan di satu lorong dan bertemu dengan seorang tua yang kesejukkan.Lantas di berikan bajunya yang tidak berapa baru kepada orang tua itu dengan hati yang ikhlas.Allah telah janjikan ganjaran yang baik di syurga kerana sedekah itu.
Kerana itulah dia berkata"Alangkah baiknya kalau Baru."



Yang terakhir
,Sabda Rasulullah,satu hari lelaki itu pergi ke masjid.Dalam perjalanannya, di hadapannya adalah seorang lelaki tua yang lambat pergerakkannya.Lelaki itu tidak memintas,sebaliknya memimpin tangan lelaki tua itu sehingga ke masjid dan mengajaknya bersolat.Malangnya lelaki tua itu seorang yahudi.Lalu lelaki itu menghantar lelaki tua itu ke rumahnya.Satu tangan yang di pimpin kerana Allah,bakal mendapat ganjaran di syurga.


Sebab itulah lelaki itu berkata,"Alangkah baik jika banyak"


MORAL
dari cerita di atas adalah apa saja yang kita lakukan dengan hati yang ikhlas dan bersih, kita akan dimuliakan bukan sahaja di dunia malah di akhirat.
Tetapi jika apa yang dilakukan itu hanya untuk mendapat pujian di dunia,maka di dunia sahajalah kita merasai ganjarannya.