Selasa, 3 November 2009

LABAIKALLAH.......MOGA MENDAPAT HAJI AKHBAR

"Asalamualaikum mak! apa hal mak call tadi?chek tertinggal handphone kat rumah."Ummi memulakan cerita.

"Jangan terkejut!Mak nak bagitau ni,mak kena pi Mekah pada 2hb- 11- ni."kata ibu.Ada nada sedih dan ada nada gembira.Bercampur aduk bunyi nya.

"Ehhhh.....Betul ke?kan hari tu kata 12hb.Kenapa di cepatkan pula?" Soal Ummi mohon kepastian.


"Tu la...mak risau ni.barang apa pun tak beli lagi.hang boleh balik dak malam ni.?"tanya mak dengan nada risau.



"Cek bincang dulu dgn azhar.tapi, Kalau malam ni tak boleh la.Sebab tak bagitau pejabat lagi.anak2 kat asrama, nak kena pi ambil juga.Esok date line hantar report.Esok la.....awal pagi esok"kata ummi berkira2 aktiviti yang perlu untuk keesokannya.hari jumaat.


Setelah berbincang.Ummi di izinkan pulang dulu bersama anak2.Sabtu mlm ummi datang jemput suami.Setelah selesai semua urusan.Ummi bersedia berangkat pulang dan berkira-kira menjemput kak ngah di asrama terlebih dahulu.


"Puan.Saya rasa puan kena tunggu sehingga pukul 12.30. Sebab anak puan ada satu paper je lagi,Tak ada masalah kut?"Ujar cikgu Roslan selaku PKHEM.


Jam 12.30 ummi dah sedia di asrama kak ngah untuk menjemputnya pulang.


"Kenapa maktok kena pi awal,Ummi?kata dulu 12hb." tanya kak ngah sambil menyusun barang di belakang kereta.


"Ntah....Ummi pun tak tau.Tabung haji yang telepon mak tok.sampai nanti baru kita tau hal sebenar."kata ummi sambil memulakan perjalanan.

Jam 4.00 petang,ummi tiba di kampung.Ramai tetamu yang menziarahi ibu.Masing2 mengatakan hal sama terkejut dengan pengumuman abah di masjid malam tadi.Abah mengadakan sedikit jamuan dan bacaan yassin serta doa selamat untuk ibu.


Keesokkan ummi membawa ibu ke SP untuk taklimat terakhir dan pengambilan keperluan yang di berikan pihak Urusan seperti beg,telekong dan jadual penerbangan.Dalam masa yang sama, ummi di beritahu kenapa nama ibu dan nenek di cepatkan dan di ubah2.sekejap dalam list tabung haji.sekejap dalam package.Apa2 pun ummi mendoakan yang terbaik buat ibu.

Berkali-kali ummi dan saudara yang lain meminta ibu jangan memikirkan hal lain.Ibu beribadat lah dengan tenang."Mak tak perlu nak ingat shopping-moping.Mak doakan aje yang terbaik untuk anak2 mak."kata kakak.



1hb selepas maghrib dalam renyai hujan yang menitis bumi,Ibu turun dari rumah.Dalam tangisan,sedih dan hiba,ibu memohon maaf dari abah.Kata ibu "Halalkan segalanya.maafkan segala kesalahan sepanjang 43 tahun hidup bersama.Doakan Tom mati di mekah"Ramai jiran dan kawan2 ibu yang menitis air mata.tak tertahan melihat situasi itu.selama 43 ibu hidup dengan abah.Segala pahit getir,onak ranjau ibu tempuhi hidup sebagai seorang isteri,ibu dan menantu.dan 30 tahun ibu dimadukan.Hanya ibu dan Allah yang tahu apa yang dirasai selama itu.

Ada juga jiran2 yang mengambil kesempatan untuk menghantar hingga ke Kepala Batas.kami bertolak dengan 8 buah kereta mengiringi perjalanan ibu.Sepanjang perjalanan,abah tak henti2 menasihati ibu.Ummi tahu ada sedikit kesedihan dalam hati abah.tetapi dek egonya seorang lelaki.abah berjaya menyembunyikan kesedihan itu.45 minit perjalanan ke Dewan Millenium.Di situ 3 buah bus menanti untuk membawa rombongan ke Kelana Jaya.


Tepat jam 10.30 mlm bas bertolak ke Kelana Jaya.Jam 4.30 pg Ummi di kejutkan dengan panggilan abang Chak yang menyatakan Ibu selamat tiba di Kelana Jaya.Abang chak menanti bersama zam dan wijdan.(adik2 ummi yang berkerja di KL)




2hb.Nov.Isnin.sewaktu menanti untuk bertolak ke KLIA,kami semua di kejutkan dengan berita penangguhan waktu ke KLIA.Ini kerana 4 peserta Jemaah Haji kehilangan Passport termasuk mak chak(kakak Ibu).Kesilapan kecil pihak tabung haji. Setelah sejam menanti barulah Ibu dan rombongan di bawa ke KLIA.


Jam 9.00 tadi,ummi di khabarkan ibu dalam perjalanan ke Madinah.Ibu,nenek dan saudara2 nya sihat.Alhamdulillah........

Moga-moga Ibu mendapat haji akbar.Ya Allah.....Peliharalah Ibu.Restuilah perjalanan ibu.Rahmati perjuangan ibu . Terimalah taubat Ibu dan makhbulkan doa ibu untuk diri dan anak-anaknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan