Isnin, 9 November 2009

SECEBIS KISAH UTK TELADAN


HATI ADALAH PUNCA SEGALA MAKSIAT


Ada seorang lelaki yang sedang nazak.Dia mengungkapkan beberapa perkataan yang sukar untuk difahimi orang lain. Katanya,"Alangkah baiknya kalau semua,alangkah baiknya kalau baru dan alangkah baiknya kalau banyak."

Sahabatnya tidak memahami maksud kata-kata itu lantas bertanya Rasulullah s.a.w.
Sabda Rasulullah:



Yang pertama
,semasa sihatnya lelaki itu telah mensedekahkan dengan seikhlasnya separuh roti yang dimakan kepada pengemis yang datang ke rumahnya. Kerana separuh roti yang disedekahkan itu,Allah telah tunjukkan ganjaran yang bakal menunggu di syurga.
Jadi dia berkata"Alangkah baiknya kalau semua."



Yang kedua
,Lelaki itu berjalan di satu lorong dan bertemu dengan seorang tua yang kesejukkan.Lantas di berikan bajunya yang tidak berapa baru kepada orang tua itu dengan hati yang ikhlas.Allah telah janjikan ganjaran yang baik di syurga kerana sedekah itu.
Kerana itulah dia berkata"Alangkah baiknya kalau Baru."



Yang terakhir
,Sabda Rasulullah,satu hari lelaki itu pergi ke masjid.Dalam perjalanannya, di hadapannya adalah seorang lelaki tua yang lambat pergerakkannya.Lelaki itu tidak memintas,sebaliknya memimpin tangan lelaki tua itu sehingga ke masjid dan mengajaknya bersolat.Malangnya lelaki tua itu seorang yahudi.Lalu lelaki itu menghantar lelaki tua itu ke rumahnya.Satu tangan yang di pimpin kerana Allah,bakal mendapat ganjaran di syurga.


Sebab itulah lelaki itu berkata,"Alangkah baik jika banyak"


MORAL
dari cerita di atas adalah apa saja yang kita lakukan dengan hati yang ikhlas dan bersih, kita akan dimuliakan bukan sahaja di dunia malah di akhirat.
Tetapi jika apa yang dilakukan itu hanya untuk mendapat pujian di dunia,maka di dunia sahajalah kita merasai ganjarannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan