Jumaat, 23 Oktober 2009

RAHSIA 23hb OKTOBER

Tarikh 23hb Oktober adalah satu tarikh keramat buat ummi,kerana tarikh ini mempunyai cerita tersendiri.40 tahun lalu ummi dilahirkan ke dunia.Kata ibu,ummi dilahirkan sewaktu maghrib.Namun kerana undang-undang waktu itu tidak setegas seperti sekarang,Maka pendaftaran kelahiran ummi dilambat2kan.

Setelah 2bulan dilahirkan barulah ummi didaftarkan dan 15hb Januari dpilih sebagai tarikh kelahiran ummi.Maka bermulalah saat dan detik itu ummi menggunakannya untuk segala urusan sehingga sekarang.Bagi kawan2 yang rapat sahaja mengetahui cerita ini.
Salah seorang kawan menerima nasib yang sama dengan ummi.Tapi tarikh sebenar kelahirannya tidak dapat di ingati oleh ibunya.Namanya Nor.Tarikh lahir yang di letak pada Nor adalah 16hb Januari.Kami berdua amat rapat.Setiap kali tiba tarikh tersebut kami akan menyambutnya bersama-sama sehingga lah ummi melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama dan membawa haluan masing2.Sekali-sekala apabila pulang ke kampung ummi akan bertemu dengannya.
"Entah2 Z anak angkat?" Ada suara yang mengusik.Tersentak juga di hati,lebih2 lagi diantara anak perempuan mak dan abah,ummi adalah yang paling tidak cantik.
Lalu ummi risik pada Arwah nenek sebelah abah, pada atok dan tok wan sebelah ibu , pada abang Li(sepupu ummi,nama aje sepupu tapi sebaya abah)pada arwah bidan yang menyambut kelahiran ummi dan pada emak Nor yang menjadi saksi kelahiran ummi.
Arwah bidan pernah menceritakan bagaimana siksa ibu mengandungkan ummi.Katanya perut ibu waktu itu amat besar seperti mengandungkan anak kembar.Dia juga menceritakan keaadaan ibu yang tidak dapat berpantang seperti yang sepatutnya kerana ibu Walau bagaimana sekali pun,Ummi mengucapkan jutaan terima kasih kepada ibu yang telah mengandungkan dan melahirkan ummi,Hanya Allah saja yang dapat memberi ganjaran kepada ibu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan