Rabu, 2 September 2009

APA YANG KITA FIKIRKAN SELALU, ITULAH YANG NANTINYA AKAN MENJADI REALITI.


Satu kenyataan yang besar, sebenarnya … tapi, itulah hakikatnya. Berat fakta itu, berat lagi akibat yang ditanggung. Lalu, persoalan di sini adalah, apa yang kerap berlegar di fikiran kita?
Apa yang setiap masa, saat dan ketika sentiasa kita fikirkan ?
Sangkaan dan apa yang kita fikirkan ini tidak dapat tidak, akan berkait dengan pemahaman dan penakulan kita terhadap pengalaman hidup kita sendiri.
Contohnya, seorang suami yang pernah menipu isterinya, punyai simptom sebelum yang menunjukkan ke arah itu, lalu, apabila berlaku simptom kedua, tentunya sangkaan isteri adalah si suami akan atau sedang menipunya sekali lagi.
Ada dua; memang sebenarnya sisuami sedang menipu atau hanya sangkaan si isteri yang akhirnya tetap akan menjadi realiti juga sekiranya si siteri tetap berulang kali memikirkannya.
Pemikiran atau keinginan yang berulang kali disebut akan mempengaruhi tubuh untuk turut menjalankan proses di luar pemikiran logik atau di luar kawal atau separa sedar.
Alangkah malangnya bagi mereka yang tidak dapat mengawal otaknya, atau mereka yang tidak dapat mengawal persepsi otaknya (cepat melatah, melenting, marah, merungut). Oleh yang demikian kawallah kekuatan tenaga elektrik di otak kita kerana ia menentukan persepsi kita mengawal pemikiran dan persepsi kita kerana apa yang kita fikir itulah akan terjadi dan itu juga adalah ketetapan.
Ingat, apa jua sangkaan kita akan bertukar menjadi realiti apabila kita kerap memikirkannya.

Aku Redha.......

apabila kita ditimpa bencana / musibah / kehilangan

1. katakan innalillahi wa inna illahi rajiun.
kita harus terima bahawa segalanya datang dari Allah dan kepada Allah ianya kembali.

2. sebutkan aku redha
dan hati kita harus benar-benar redha dengan qada’ dan qadar Allah

3. berdoa untuk dapat yang lebih baik
di saat sedih begini, doa kita lebih mustajab… dipohon dengan hati yang benar-benar ikhlas… dan ingatlah bahawa Allah maha mendengar rintihan hamba-hambaNya
jangan takut dengan musibah kerana Allah menguji kita dengan keperitan sebelum diberi kebahagiaan…. dan berazamlah untuk menjadi yang lebih baik… untuk mendapatkan yang lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan